רב ערוציות (Multi-Channel)

רב ערוציות הינו מונח המתאר את השימוש במספר פלטפורמות שונות כחלק מתהליך השיווק. השימוש ברב ערוציות נועד בראש ובראשונה להגדיל את היקף קהל היעד אשר נחשף לקמפיין, ובנוסף לחשוף את הלקוח למוצר מספר פעמים דרך פלטפורמות שונות.

 

רב ערוציות – מאז ועד היום

רעיון הרב ערוציות איננו חדש או בלעדי לתחום הדיגיטל, ניתן לחשוב על פרסומות אשר במקביל מוצגות בשלטי חוצות ובדפי העיתון. בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בדרך בה אנו צורכים מידע. הגידול בהיקף משתמשי האינטרנט, עליית המובייל, גוגל וכמובן הרשתות החברתיות, כל אלו מגדילים את פוטנציאל החשיפה היומיומית לפרסומות.
חשיפה זאת מאפשרת למשווקים ליצור קמפיינים אשר יפנו למשתמשים דרך מספר פלטפורמות במקביל, ועל ידי כך יגבירו את העניין במוצר וכן את היקף הרכישות.

 

מודל הרכישה של הלקוח

רוב המודלים אשר מתארים את תהליך הרכישה של הלקוח מתייחסים למספר שלבים:

  1. הבנת הבעיה – בשלב זה הלקוח מבין כי יש לו צורך (רצון) במוצר/שירות כזה או אחר
  2. חיפוש אינפורמציה – שלב ראשוני שבו הלקוח מחפש פתרון לבעיה.
  3. הערכת האלטרנטיבות – שלב מתקדם בו הלקוח מתחיל להעמיק את הידע לגבי הפתרון, מחפש יתרונות וחסרונות במוצרים אלטרנטיביים על מנת לקבל החלטה מושכלת.
  4. החלטת רכישה – החלטה האם בכלל לרכוש את המוצר, ואם כן איזה מוצר.
  5. רכישה.
  6. פוסט-רכישה – בשלב זה הלקוח בודק את טיב המוצר והאם באמת עומד בדרישותיו וציפיותיו.

שני שלבים בהם השיווק הינו קריטי ביותר הם השלב השני והשלב השלישי.

במידה והלקוח מגיע אל המוצר שלכם כבר בשלב השני קיים חשש שכאשר הוא יעבור לשלב השלישי הוא ייגלה את מגוון האלטרנטיבות ופשוט יישכח את החברה שלכם. על ידי שימוש ברב ערוציות אתם מאפשרים לו להיחשף פעם נוספת למוצר לאחר שהוא נחשף בעבר.

במידה והלקוח מגיע אל המוצר שלכם רק בשלב השלישי ישנה חשיבות לתחרות מול החברות אשר הלקוח כבר התוודע אליהן, ובאמצעות שימוש ברב ערוציות אתם מבטיחים שהלקוח ייחשף אליכם בתהליך הנ"ל יותר מפעם אחת ובהתאם יקבל מידע רלבנטי על מוצרכם.

 

יצירת תהליך הרב ערוציות

ניקח לדוגמה לקוח המתעניין ברכישת אופניים חשמליות. בשלב הראשון הוא מחפש מידע במנוע חיפוש ומתחיל לבדוק את היצע המוצרים הקיים. כאשר הוא מגיע לאתר שלכם הוא בוחן את האפשרויות, ולפני שהוא עוזב מוצע לו להירשם למייל על מנת לקבל מבצעים מיוחדים, הלקוח נרשם ועוזב את האתר.
משלב זה ניתן להתחיל לעבוד על רב ערוציות, ניתן לשלוח מיילים ובהם אפשרויות שיתוף ולייק של המבצעים ברשתות החברתיות השונות, ניתן לתמרץ את המשתמש ללחוץ על אלו בתמורה להנחה או כניסה להגרלה, אופציה נוספת היא הנחה על חבר מביא חבר.

בכל מקרה, המטרה היא להביא לכך שהלקוח יהיה מחובר אליכם בכמה שיותר פלטפורמות על מנת שתוכלו לשלוח לו מידע שיווקי בהתאם לתהליך הרכישה שלו.
בנוסף, על ידי חיבור לפלטפורמות שונות ניתן יהיה ליצור עם הלקוח קשר בעתיד על מנת להציע לו מבצעים נוספים כגון Trade In ומוצרים משלימים נוספים.

 

תהליך בחירת מוצר – Infosys

תהליך בחירת מוצר – Infosys

סיכום

שיווק במספר פלטפורמות במקביל דורש חשיבה רבה ויצירתיות. מחקרים מראים כי רכישות בסכומים גבוהים לרוב נעשות רק לאחר תהליך ארוך של מחשבה ושיקולים. בעזרת רב ערוציות אתם מאפשרים ללקוחות המתלבטים להיחשף למוצרכם מספר פעמים לאורך התהליך, ועל ידי כך אתם מגדילים את הסיכוי שהמוצר שלכם הוא זה שייבחר.
היתרון הגדול של רב ערוציות הוא באפשרות להציג ללקוח את המוצר בעזרת מגוון פלטפורמות. השימוש בפלטפורמות שונות מאפשר הצגת פרסומות בצורה שונה, תוך כדי חשיפת הלקוח למאפיינים השונים של המוצר. זו היא התקדמות מהתקופה בה היינו רואים את אותה פרסומת בטלוויזיה כל חצי שעה.
כיום למשווקים יש את האפשרות ליצור מספר פרסומות המותאמות בצורה אופטימלית לפלטפורמה מסוימת. לדוגמה, ניתן לכתוב בלוג אשר מציג תוכן רלבנטי ומעמיק על המוצר ויתרונותיו, סרטון ביוטיוב אשר מציג דרכי שימוש אפשריות ומייל אשר מציע הנחות ואופציה להשוואת מחירים.

רב ערוציות היא חלק חשוב בתהליך השיווק הדיגיטלי. בתור משווקים חשוב שתדעו לבנות קמפיין שיווקי אשר משתמש במקביל במספר פלטפורמות, ומעבר לכך חשוב לבנות את הקמפיין בצורה כזו שכל פלטפורמה מקדמת את הלקוח אל עבר רכישת המוצר וזאת על ידי שימוש ביתרונות היחסיים שלה (יוטיוב – סרטונים, בלוג – מידע מעמיק, פייסבוק – הפצה בהיקף רחב, אימייל – מבצעים וקישורים למגוון הפלטפורמות), שימוש נכון ברב ערוציות יכול להביא לחשיפה רבה ואיכותית יותר, ולבסוף להגדלת היקפי המכירה.

Multi Channel – Gomeeki

Multi Channel – Gomeeki