כיצד בונים תבנית לדיוור ולמה היא תורמת?

תבנית דיוור בהקשר של ניוזלטרים, משולה בעצם לעיצוב של נייר מכתבים בהתאמה אישית שנוצר על ידי בית דפוס מקצועי. במילים אחרות, מדובר בעיצוב החיצוני של הניוזלטר. התבנית בדרך כלל מורכבת מאלמנט גרפי כלשהו כגון מסגרת, בצירוף לוגו האתר או החברה.

לתבנית חשיבות רבה משתי סיבות עיקריות:
  • זוהי דרך המבדלת את הניוזלטר משאר הודעות הדואר האלקטרוני הפשוטות יותר המגיעות לתיבת הדואר של הנמען.
  • מדובר במאפיין קבוע החוזר על עצמו, המאפשר מצד אחד נוחות למדוור ע"י עריכה קלה ופשוטה, (התבנית כבר קיימת וכל שנותר לעשות בכל דיוור זה רק לעדכן את התכנים), ומצד שני נוחות לנמען – הוא מוצא בקלות את החלקים הרלוונטיים לו בדיוור.
כיצד בונים את התבנית מבחינה טכנית?

את התבנית עצמה אפשר לבנות דיובאמצעות תמונות, או באמצעות אלמנטים עיצוביים בלבד הקיימים בשפת HTML (התקן באמצעותו בנויים עמודים ברשת).
החיסרון בעיצוב באמצעות תמונות הוא שאם תוכנת הדואר של הנמען לא מוגדרת להציג תמונות כברירת מחדל (בדרך כלל מסיבות אבטחה), הרי שהתבנית לא תראה כמו שצריך עד שהמשתמש לא יסיר את המגבלה הזו. כתוצאה מכך, הרושם הראשוני עלול להיפגע. ניתן גם להגדיר tooltip – שתים או שלוש מילים שמחליפות את התוכן של התמונה ומסמנות לגולש שהוא צופה בגרסה טקסטואלית של ההודעה.
החיסרון בעיצוב ללא תמונות הוא שהתבנית בדרך כלל תהיה פשוטה מאוד עם צבע אחד בלבד ואולי מסגרת נוספת בצבע אחר מסביב. יחד עם זאת ניתן יהיה לראות אותה כיאות גם אם תוכנת הדואר לא תציג את התמונות בהודעה כברירית מחדל (תמונה שחסרה בתוך חלל התבנית הפנימי עדיין לא פוגעת בקו העיצוב הכללי).
דרך האמצע תהיה כנראה הנכונה ביותר – עיצוב המשלב טקסט ותמונות. במידת הצורך, רצוי להיעזר בשירותיו של מעצב מקצועי עם ידע ב – HTML ולא להתבסס על קיצורי דרך או תוכנות המרכיבות תבניות באופן אוטומטי (בוודאי לא בשפה העברית בה הכתיבה היא מימין לשמאל).

טקסט תחתון

מדובר בחלק הפשוט ביותר בתבנית והוא בעצם החתימה בתחתית כל ניוזלטר. מעבר להערת זכויות יוצרים, בחלק זה מקובל לצרף קישור להסרה מרשימת התפוצה ואת הכתובות הפיזית של העסק. כמו כן, אם כתובת הדואר האלקטרוני ממנה נשלחת ההודעה אינה מיועדת לקבלת מכתבים ([email protected]), יש לציין כתובת דואר נוספת למשלוח פידבק.

תוכן ופרופורציות

יש לזכור שמעבר לתבנית, כל ניוזלטר צריך להכיל גם תוכן מעניין. ניוזלרים המורכבים מתבנית מרשימה, אבל אין בהם תוכן של ממש, יתפסו כקנקן מעוצב שאין בתוכו מים. (לדוגמאות לניוזלטרים – לחצו כאן) כמו כן, אפשר לבצע שינויים מינורים בתבנית בהתאם לעונות השנה או חגים מסוימים, במיוחד בצבעים או באלמנטים גרפים משניים. הדבר יוצר תחושה של רעננות ושינוי, כל עוד קו העיצוב הבסיסי נשאר קבוע.