הפצת פליירים – OUT דיוור אלקטרוני – IN

מתי התחילו להיעזר בהפצת פליירים ובדיוור אלקטרוני ככלים שיווקיים ומה מקומם בעידן הדיגיטלי? 

ההתפתחויות המהירות של שנות האלפיים הצעידו את עולם הפרסום והשיווק קדימה, והותירו מאחוריהן ללא חמלה, טכנולוגיות, תעשיות ושיטות שאבד עליהן הקלח. אחת הדוגמאות הבולטת לכך היא הפקת פליירים מודפסים, אשר פינתה את מקומה לעידן הדיוור האלקטרוני.

פליירים – עבר, הווה ועתיד

לפליירים, או כרוזים, יש היסטוריה ארוכה ומוכבדת שהחלה לפני מאות שנים עם המצאת הדפוס המסחרי. באמצעות הדפוס ניתן היה להפיץ כרוזים במאות ואלפים, החל מאג'נדות פוליטיות ועד למבצעי מכירות, ואכן עד לפני כעשור היוו הפליירים כלי פרסומי ושיווקי מוביל. אולם בימינו נדחקו הפליירים הצידה עקב התגברות הפרסום והשיווק דרך האינטרנט, ובעיקר התפתחות הדיוור האלקטרוני. על כן הם יעילים כיום בעיקר לפרסום נקודתי המותאם לקמפיינים ספציפיים, או כמוצר נילווה לצד הפרסום ברשת. מכיוון שבעתיד צפוי הפרסום באינטרנט להמשיך ולגדול, לצד מודעות גוברת להיבטים סביבתיים כגון חיסכון בנייר, עשויים הפליירים להפוך לנחלת העבר וייתכן שבעוד כעשור יהוו מוצג מוזיאוני בלבד.

דיוור אלקטרוני – אז, היום ומחר

הדיוור האלקטרוני החל את דרכו בד בבד עם התפתחות הדואר האלקטרוני בעשורים האחרונים. אנשי שיווק שזיהו את הפוטנציאל המסחרי והפרסומי החלו לאסוף רשימות תפוצה ולשלוח דואר שיווקי אל אנשי הקשר, כאשר לאורך הזמן שוכלל והתעצב הכלי עד להופעתו כניוזלטר המותאם למדיום. בעבר ניתן היה לשלוח מיילים לכל איש קשר גם ללא רשותו, אולם עם כניסת חוק הספאם הותר לשלוח מיילים מסחריים רק לאנשי קשר שהביעו את נכונותם לקבלם. ההגבלה הובילה דווקא לשכלולים חיוביים בתחום, כגון יצירת רשימות תפוצה מסודרת ושיווק נכון באינטרנט וברשתות החברתיות. על כן, הניוזלטר איננו רק כלי שיווקי מוביל בעולם האינטרנט של ימינו, אלא גם  צועד בבטחה אל שנות האלפיים עם התאמה לטכנולוגיות ומדיות מתקדמות, כדוגמת מכשירי סלולארי חכמים.

יתרונותיו של הדיוור האלקטרוני מול הפצת פליירים

הדיוור האלקטרוני הינו למעשה הפלייר של עידן האינטרנט, אשר משרת את אותה מטרה ביעילות גבוהה בהרבה:

  • בעזרת דיוור אלקטרוני ניתן לשלוח בבת אחת מיליוני ניוזלטרים אל כל העולם, ואילו פליירים מופצים לרוב בכמויות של אלפים ובתפוצה מקומית.
  • עלויות הפצת הניוזלטר אינן שונות בהרבה בין אם מדובר באלפי או במאות אלפי אנשי קשר, לעומת עלותו של קמפיין פליירים הנקבעת לפי כמויות מודפסות.לשיווק באמצעות פליירים נדרשים אנשי שטח שיניחו אותם בתיבות הדואר או במקומות ציבוריים, בעוד הניוזלטרים נשלחים בלחיצה על כפתור.
  • אפשרויות העיצוב של פליירים מוגבלות למדי ואילו בניוזלטר ניתן להגיע לרמת עיצוב גבוהה בהרבה, כולל שילוב סרטוני וידיאו.
  • ההנעה לפעולה בפלייר איננה ישירה ומיידית, ומשמשת בעיקר להחדרת המוצר למודעות הציבור. מאידך, דיוור אלקטרוני מאפשר לאנשי קשר להגיב מייד על תכניו ולבצע פעולות שונות, כולל רכישת שירות או מוצרים.
  • ROI החזר השקעה – עלויותיו של מסע פרסום מבוסס פליירים אמנם זולות יחסית, ובמידה שמדובר במוצר או בשירות יקרי ערך, הרי שבטווח הארוך מספיק שמספר פליירים בודדים יובילו לפעולה. ואולם, כל פלייר מודפס מגיע ללקוחות שונים בעוד שאת הניוזלטר ניתן לשלוח ללקוחות רלוונטיים דרך רשימות תפוצה מפולחות או לאנשים שנמנים על מועדון החברים של בית העסק. לכן סיכויי החזר ההשקעה ומספר התגובות על כל גיליון ניוזלטר הינם גבוהים בהרבה לעומת פליירים.