כיצד נבנה ונתחזק רשימת תפוצה איכותית

רשימת התפוצה או רשימות הדיוור, באמצעותה אנו שולחים את הניוזלטר, מאוד חשובה. זה בעצם קהל היעד אליו אנו פונים. אלו האנשים שאנו מצפים שירכשו את המוצר/השירות ולכן חשוב לאפיין ולהכיר את רשימת התפוצה שלנו כדי שנוכל לבסס קשר ארוך טווח.

מהי רשימה דיוור איכותית?

מבחינה טכנית ניתן להגדיר רשימת תפוצה כאיכותית אם היא עומדת בתנאים הבאים:

מייצרת פעילות גבוהה – אחוזי ההקלקות על הקישורים במייל הם גבוהים. אנשים מתחברים לתוכן ששלחנו אליהם וכתוצאה מכך מגיבים ונענים, להזמנה שלנו אליהם להקליק על הקישורים השונים. למשל – הפניה לקריאת המשך המאמר, הפניה לביצוע הזמנה, או הפניה לקריאת חומר נוסף באתר האינטרנט שלנו.

הגברת התנועה באתר האינטרנט – פניה בניוזלטר אל רשימת תפוצה איכותית, מובילה בהכרח גם לפעילות מוגברת באתר האינטרנט, נתון שניתן לבדוק אותו ע"י בקרת התנועה באתר, תוך שילוב עם נתוני השימוש בניוזלטר עצמו.

יצירת פניות – אנשים מגיבים על המייל שנשלח אליהם באמצעות מיילים חוזרים, או טופס ליצירת קשר (במידה והוא קיים בניוזלטר). בפניות שנקבל נוכל לקרוא כיצד התרשמו הלקוחות מהחומר שנשלח אליהם, ללמוד על בקשות למידע נוסף וכן לקבל הזמנות לרכישה.

מעט מיילים חוזרים – מיילים חוזרים מוגדרים ככאלה שנשלחו אלינו בחזרה ע"י שרתי אינטרנט ומסיבות שונות לא הגיעו ליעדם. ברשימה טובה ניתן לצפות שיהיו מעט מאוד כתובות שגויות. אחת הסיבות לכך היא שאנשי הקשר אכן מילאו את כתובת הדואר האלקטרוני המדויקת שלהם, בטופס שהצבנו באתר. דבר המעיד על כך שהיה חשוב להם שהמייל יגיע ולא רק כי אילצנו אותם למלא את הטופס כדי להתקדם לעמוד הבא. יחד עם זאת, יכול להיות מצב שרשימה שהייתה פעם טובה, התיישנה ולכן חלק מהכתובות בה כבר לא פעילות.

מעט הסרות – כאשר מעט מאוד אנשים, אם בכלל, מבקשים להסיר את עצמם מרשימת הדיוור, משמעות הדבר היא שאנשי הקשר מכירים את השולח ויודעים שהם נרשמו לקבלת מיילים. כמו גם שהתוכן של הניוזלטר רלוונטי עבורם. באי הסרת כתובת אנשי הקשר מאותתים לנו שהם מעוניינים להמשיך לקבל את הניוזלטר.

תנאים אלו ניתנים למדידה בקלות בעזרת מערכת מקצועית לדיוור אלקטרוני.

כיצד לבנות ולתחזק רשימת דיוור איכותית

למעשה, עוד לפני שמתחילים לשלוח ניוזלטרים צריך לברר האם אתה יודע להשיב נכונה על השאלות הבאות:

מי האנשים ברשימת התפוצה שלך?

אנשי הקשר שיקבלו את הניוזלטר יכולים להגיע מתחומים ורקע שונים, אך חייב להימצא להם מכנה משותף כלשהו שאתה אמור לזהות אותו. ייתכן ומדובר בלקוחות פוטנציאליים, שותפים, ספקים, לקוחות קיימים.

ייתכן שבתוך הרשימה יהיו תתי-קבוצות בעלי מכנה משותף שונה למשל לקוחות מאזור גיאוגרפי דומה, שכבת גיל מסוימת, סוג המוצרים שרכשו או שהתעניינו ברכישתם ועוד. במידה ורשימתך גדולה במידה מספקת, ראוי לשקול דיוור נפרד לכל אחת מתתי הקבוצות.

מה הם מצפים לקבל ממך?

התשובה לשאלה הזו נחוצה כדי לנסות ולהתאים את התוכן או את ההצעה השיווקית לציפיות של הנרשמים. נניח שהרשימה שלך מכילה אנשי קשר בחתך גילאים רחב, אם תשלח "מבצע חם לצעירים עד גיל 18" ו-70% מהרשימה מכילה אנשי קשר מעל גיל 18 אז התוצאה תהיה לא מוצלחת. אם לדוגמה, תשלח תוכן משעמם או לא רלוונטי, עבור אנשי הקשר, מהר מאוד אנשים יסירו עצמם מהרשימה או פשוט יפסיקו לפתוח את הניוזלטר.

מה הניע אותם להצטרף לרשימת התפוצה?

חשוב להסביר מה מקבלים בתמורה להרשמה. יש פעמים שנציע לנרשמים "רק" מידע כגון מאמרים, טיפים וכו'. לפעמים יש צורך להציע משהו אחר בתמורה, למשל שיגור הודעות על הנחות או מבצעים למייל. ייתכן כי נאפשר שימוש בדמו של תוכנה חדשה, לתקופה מוגבלת, או נבטיח לשלוח קופון המאפשר קבלת דוגמית של המוצר.

בהתייחס למקרה הזה ניתן לומר כי אנשים שיצרפו את כתובתם לרשימה, מבלי שהובטח להם איזה שהוא פרס, מעידים על עצמם שהם רוצים את הניוזלטר שלנו, רק בשל כך שהתוכן שלו באמת מעניין אותם ונקודה זו הופכת אותם לקהל יעד מצוין עבור הניוזלטר שלנו. כי זאת יש לזכור – אם מציעים משהו תמורת ההרשמה יש אנשים שירשמו רק בשביל זה.

מתי הם נרשמו?

מומלץ לדוור לאנשי קשר סמוך עד כמה שניתן למועד הצטרפותם לרשימה. זאת משום שאלו שנרשמו מצפים לקבל מידע, אם נשלח במועד מאוחר יותר יכול להיות שזה כבר לא יהיה רלוונטי. יש להכות בברזל בעודו חם.

אם לא ישלח מייל לאיש הקשר בסמיכות מסוימת להרשמתו, יאבד המומנטום. אחת הדרכים לפתור את עניין הסמיכות היא ע"י שיגור "מכתב פתיחה", שבו מברכים את איש הקשר על הצטרפותו לרשימת הדיוור ומספרים לו במשפטים אחדים מהו הניוזלטר ובאילו נושאים הוא עוסק.

כיצד ניתן לגייס ולמיין אנשי קשר?

יש דרכים שונות לבנות רשימות תפוצה. ייתכן שאנשים שונים יצטרפו לרשימה בדרכים שונות. למשל: ניתן להציב טופס באתר האינטרנט ולהזמין אנשים להצטרף לרשימת תפוצה.

לפעמים נרצה להשתמש בטופס רישום שמצריך אישור הרשמה (double opt-in) הכוונה שלאחר שהמנוי רושם את עצמו בטופס האלקטרוני שמוצב באתר, יישלח מייל לכתובת שהוזנה ובו יתבקש איש הקשר לאשר את הרשמתו. רק אז איש הקשר יתווסף לרשימה.

כדאי להשתמש בטופס double opt-in במספר מקרים:

  • במקרה שהחוק מחייב. לדוגמה, באירופה חוק ה- anti spam מחייב לשלוח אך ורק לאנשי קשר שאישרו את הצטרפותם לרשימת התפוצה.
  • במקרה שנרצה לוודא שפרטי איש הקשר הם אמיתיים נוכל לשלוח אליו, סיסמה או קישור אל דף אינטרנט, כאשר שימוש בסיסמה או לחיצה על הקישור יוצרים אישור לגבי תקפותה של כתובת המייל של איש הקשר.

לעסקים שונים כדאי לאסוף בדרכים שונות. לכל עסק מומלץ לשתול טופס רישום באתר האינטרנט, זהו כלי זול, זמין ומאפשר כניסה אוטומטית של נתונים למאגרי מידע שונים. ניתן להציב בכל עמוד באתר האינטרנט טופס שמאפשר להזין את כתובת הדואר האלקטרוני על מנת להצטרף לרשימת התפוצה, או שניתן להוסיף הפניה לטופס בתפריט הניווט באתר. חשוב לאפשר הצטרפות קלה ופשוטה, לא לצפות שאיש הקשר יטרח לדפדף בין אין-ספור עמודים באתר כדי להוסיף את כתובתו.

כדאי לנסות לקבל מידע נוסף מאיש הקשר, לגבי ההעדפות שלו: תדירות דיוור, תכנים שהוא רוצה, וכו. יחד עם זאת, כדאי לזכור שטופס ארוך מידי עלול לגרום לאנשי קשר לוותר על ההרשמה.

דרך נוספת לאסוף כתובות היא לשאול לקוחות פוטנציאליים שיוצרים קשר האם הם מעוניינים לקבל מאיתנו מידע במייל. מומלץ להציע להצטרף לרשימת התפוצה גם ללקוחות קיימים, ספקים, שותפים עסקיים ואנשי קשר שונים.

לפעמים נרצה פשוט להגדיל את מאגר אנשי הקשר שלנו כדי לתפוס לקוחות מזדמנים, למשל אם נכנסים לקוחות לחנות שלנו ומבצעים רכישה נוכל להציע להם להצטרף למועדון הלקוחות שלנו ואף נוכל להציע, במטרה לעודד אותם להירשם, הנחה ברכישה הבאה בחנות.

 

תגמול המצטרפים לרשימת הדיוור

אם יש אפשרות, דרך נוספת להשיג כתובות היא על ידי הצעה להשתתף בהגרלה. לאנשים יש מוטיבציה גבוהה להירשם והם גם רושמים אחרים. הרבה פעמים ניתן לראות חברות שמציעות פרס גדול כמו חופשה בחו"ל או מכונית. ההרשמה כמובן מותנית בהזנת כתובת המייל.

במקרה כזה רוב הסיכויים שאיש הקשר יזין את פרטיו האמיתיים שכן הוא מעוניין לזכות בפרס. כמובן שרצוי מייד לשגר "מכתב פתיחה". החשיבות שיש לכך היא גדולה, ברגע שאיש הקשר יקבל מייל שהנושא שלו הוא "השתתפותך בהגרלה לטיסה לתאילנד" רוב הסיכויים שהוא יפתח אותו כדי לראות האם הוא באמת זכה. ככל שהמייל ישלח בסמיכות לתאריך הרשמתו כך יגדל הסיכוי שאיש הקשר יזכור למה הוא נרשם ואחוזי הפתיחה יהיו גדולים יותר.

פילוח רשימת הדיוור

במקרים של איסוף "המוני" של אנשי קשר פוטנציאליים, מומלץ לשלוח להם מייל שמכיל לינקים בנושאים שונים. כל איש קשר יקליק על הלינק בנושא שמעניין אותו. במידה ויש לנו מנגנון מעקב מתאים נוכל לפלח את הרשימה, בהתאם להקלקות, ובעתיד לשלוח מידע נוסף לאנשי קשר בנושא שעניין אותם יותר.

הפתרון הגרוע ביותר – רכישת רשימת דיוור

לקנות רשימות זה הפתרון הכי גרוע. שליחה לרשימות תפוצה קנויות, אפילו אם הן מפולחות, זה לא רעיון טוב בגלל שרוב אנשים בכלל לא יפתחו מייל ממשהו שהם לא מזהים או לא מכירים. הנזק התדמיתי שמתקבל משליחה של דואר לא מורשה הוא גדול מאוד. ובדרך כלל נוצר אנטגוניזם כלפי החברה או הארגון שעשו שימוש ברשימה קנויה.

בנושא זה, ראוי מאוד לקרוא מה שהתפרסם בעניין זה באתר החדשות ynet.co.il:
גם חברה כמו "נביעות" מרשה לעצמה לשלוח ספאם
למה ארגון ההורים הארצי מרשה לעצמו לשלוח ספאם?

 

חשוב לזכור – קל מאוד לבצע דיוור אלקטרוני – אך לא קל להצליח בדיוור אלקטרוני!