שיווק באמצעות SMS – דעיכה או הזדמנות יוצאת דופן למשווקים?

הודעות בנוסח "הנחה עד 70%!!", "שטחים חקלאיים להפשרה" או "תרומה לנזקקים לקראת ראש השנה" מזיקות לתדמית הפגועה של תחום השיווק באמצעות SMS. בפועל, משווקים שמשתמשים בו בצורה נכונה משיגים תוצאות פנטסטיות ושיעור גבוה במיוחד של החזר על השקעה (ROI).

על ידי תכנון נכון של תהליך השיווק האישי במובייל והבנה של הכלי ומגבלותיו יש ביכולתכם להגיע באפקטיביות ובאופן אישי אל קהל לקוחותיכם. גם אתם עלולים להיות מופתעים מהתוצאות!

 

איך מצליחים בדיוור SMS? כיצד כמשווקים ננצל את הכלי לטובתנו וממה צריך להיזהר?

 

יתרונות השימוש – שיווק באמצעות SMS

שיווק אישי – בשונה מרוב פלטפורמות השיווק, הסלולר ובפרט תיבת ההודעות (SMS) נתפס כאישי ופרטי, בשל כך, בעת  שליחת SMS עלינו להיות בטוחים כמה שאפשר שהפניה מתבצעת בזמן הטוב ביותר מבחינת הלקוח, לא נרצה להפריע ללקוח בדיוק כאשר הוא נכנס לביתו ולא כאשר הוא נכנס למיטתו.
באופן דומה אנחנו חייבים לוודא שהמוצר אותו אנו מפרסמים הינו רלבנטי ללקוח או שהאחרון הראה עניין בו בשלב מסוים.

מכיוון שלא תמיד נדע מה הלקוח רוצה ומכיוון שלפעמים נרצה להציע ללקוח מוצרים חדשים, חשוב תמיד להתאים את ה – SMS ללקוח, נרצה לפנות אליו בצורה אישית ככל הניתן על מנת ליצור תחושה שמתקיימת שיחה בין בני אדם ולא ניסיון מכירה אוטומטי, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להוסיף מאפיינים אישיים של הלקוח, בין אם זה שימוש בשם הלקוח, התייחסות למוצר שאנו יודעים שברשותו, התייחסות ליום ("מבצע לחמישי בערב" – בעקבות מידע קודם על רכישה בחמישי), תאריך (יומולדת, נישואין), עונה ("זה הזמן לרכוש טיסות זולות לחו"ל") וכן הלאה.
אי התייחסות לרצונות הלקוח או לתזמון נכון של ה – SMS יכולה להביא לנטישה של לקוחות, והימנעות מקבלת סמסים עתידיים מהחברה.

אופציה נוספת לשימוש ב – SMS היא כחלק מתהליך שיווק רחב יותר בו ה – SMS הוא חלק משרשרת אמצעים אשר מעבירים מידע רלבנטי ללקוח הפוטנציאלי עד לנקודת הרכישה:

ניקח לדוגמה את חזי, חזי מנוי לאתר דילים מוכר, כשלושה שבועות לפני ערב השנה החדשה האזרחית קיבל חזי קמפיין במייל אשר מציע מבצעים לקראת ערב השנה החדשה.
חזי שחולם על חופשה אבל התקציב (והבוס) לא כל כך מאפשרים לו, בודק אופציות של מלונות במחירים נמוכים. הנתונים מראים שמעבר להקלקה לא התבצעה כל רכישה מצדו של חזי. אולם ההתעניינות במספר מבצעים שונים מדליקה נורה אצל צוות השיווק, מספר ימים לאחר שליחת המייל, נשלח SMS לסלולר של חזי, אשר מתריע בפניו על דילים של הרגע האחרון שאסור לפספס, פעולה זאת מעלה חזרה לתודעה את הרצון לצאת לחופשה, כאשר המרווח בין המייל ל-SMS מאפשר ללקוח הפוטנציאלי, לעכל את הרעיון של הוצאת סכום כסף לא מתוכנן.
התזכורת הנ"ל, בהנחה שמוצגת בצורה הנכונה ("אשתך מתלוננת שאתה כבר לא רומנטי כמו פעם?") יכולה לחזק את הרצון ובכך להניע לקוח מהתלבטות לרכישה.


דוגמאות לקמפיינים אישיים ב SMS

 

BMW – Germany שלחה MMS לכל לקוחותיה אשר רכשו רכב, כאשר התמונה בגוף ההודעה הציגה לכל לקוח את הרכב שהוא רכש בצבע שהוא רכש בתוספת גלגלים לחורף ותזכורת לחוק במדינה הדורש החלפה לגלגלי חורף, בהתאם נמדדה עלייה במכירות של כ – 30%.

הלוגו של BMW

הלוגו של BMW

 

 

"Walkers" – חברת חטיפים השיקה קמפיין שיווקי בעזרת SMS, החברה חילקה בכל שעה IPod לאנשים ששלחו קוד אשר נמצא באריזה, החידוש בקמפיין נבע מכך שגם המפסידים קיבלו SMS חזרה, ה-SMS כלל משפטים כגון: "הידעת שכ-34% מהזוכים אתמול הגיעו מטעם ברביקיו?". התשובה למפסידים היא בעצם אסטרטגיה נוספת היוצרת תחושה של שיווק אישי וזאת למרות שאין כל פרט מזהה במייל עצמו.

המוצר של Walker

המוצר של Walker


 

פוטנציאל – בעוד ששיווק דרך המייל והרשתות החברתיות מצריך הבנה דיגיטלית ברמה מסוימת של הלקוחות, המכשיר הסלולרי, מהפשוט ועד המתוחכם ביותר, נגיש היום לכלל לאוכלוסייה, היקף בעלי הסלולר בישראל נאמד במיליונים.
להבדיל  מאמצעים אחרים, בעלי הסלולר, משתמשים בו באופן יומי ולרוב אף שעתי.

מהירות והיקף חשיפה – בתוך דקות מרגע שליחת ה – SMS כ – 95%, מכלל המקבלים יקראו את תוכן ההודעה, כאשר תוכן ההודעה יגיע באופן ישיר לתיבת הודעות. להבדיל מתחום המייל אשר רווי בחברות המפרסמות, היקף הסמסים השיווקיים הינו נמוך בצורה משמעותית מהיקף המיילים השיווקיים מה שמאפשר לכם כמשווקים לבלוט.

מיקוד – הודעת SMS מוגבלת ל-160 תווים, אורך החיים של הצרכן בעידן הדיגיטלי לא מאפשר לו להתמקד זמן רב בפרסומות ולכן 160 תווים הם אלו שיכולים להתגנב באותה דקה פנויה ולעורר עניין.
הודעה רלבנטית וממוקדת אשר מעבירה את המידע הקריטי יכולה להניע תהליך רכישה.

חיזוק המותג – השימוש ב – SMS נעשה בעיקר על ידי חברות גדולות ומוכרות, כאשר החברות הבינוניות-קטנות עדין לא נכנסו לתחום, שליחת SMS בתפוצה רחבה מאפשרת לחזק את המותג תוך כדי חשיפה שלו ללקוחות פוטנציאלים חדשים.

תשואה בדומה למנייה טובה שמתומחרת נמוך, השיווק באמצעות SMS, מעלה לרובנו אסוציאציות לספאמרים, פוליטיקאים ומבצעים לא רלבנטיים. היתרון הגדול הוא ששוק זה איננו מוצף עדין ולכן משווקים אשר יפעלו בצורה נכונה וחדשנית יכולים להצליח ובגדול.

משתלם – העלות הנמוכה יחסית של שליחת סמסים מאפשרת לעסקים קטנים לפנות לקהל יעד רחב יותר, ללא שחיקת תקציב הפרסום.

 

ממה נשתדל להימנע בעת שיווק באמצעות SMS?

נראות – בעוד שפלטפורמות אחרות מאפשרות פרסומות הכוללות תמונות, סרטונים ואפקטים נוספים אשר תופסים את עיני הלקוחות, אין אפשרות לעשות כן בהודעת SMS. לכן מומלץ לצרף להודעה קישור לדף נחיתה סלולרי המאפשר ללקוח לקבל פרטים נוספים על המוצר, כאשר בדף זה ניתן להוסיף את שאר האפקטים.

סוגי המכשירים בשוק קיים מגוון רב של מכשירי סלולר שונים לכן בעת שליחה למספר לקוחות רב יש צורך ברור להתאים את תוכן ההודעה למכשירים השונים, כך שיוצג בצורה הטובה ביותר.
בנוסף במקרה ומצורף לינק ל – SMS יש צורך לוודא שהאתר אליו הוא מופנה ייפתח בצורה האופטימלית בכל מכשיר.

"חרב פיפיות" – הפניה הישירה והאפשרות להגיע אל הלקוח בצורה כל כך ישירה טומנת בחובה סיכון רב,להבדיל מחשבונות המייל ורשתות חברתיות אשר לרוב נשארות במימד הדיגיטלי הטלפון הסלולרי הינו חלק מוחשי ואינטגרלי בחיי היום יום, סמסים שנשלחים מגיעים באופן ישיר למכשיר הסלולרי אשר נתפס כאישי ופרטי יותר. אפקט זה יכול להרתיע לקוחות פוטנציאלים רבים ממתן המספר הסלולרי.
בעוד שבמייל וברשתות החברתיות שיעורי הסרה הינם יחסית נמוכים, "הטרדות" בסלולר זוכות לתגובה מהירה וחדה מצד הלקוחות אשר יעדיפו להסיר מאשר להסתכן בהמשך קבלת תוכן לא רלבנטי.
לכן, יש חשיבות עליונה בתכנון ושליחה של SMS, כיצד יוצרים קשר בפעם הראשונה, למי שולחים, מה שולחים ומתי. שליחה לא מחושבת יכולה להביא ליותר נזק מתועלת.

 

סיכום

שימוש נכון בדיוור SMS לרשימות תפוצה יכול להניב תוצאות מרשימות במיוחד גם בתור כלי ייעודי ובעיקר כחלק ממערך שיווק דיגיטלי ישיר. יש לעשות זאת בצורה מושכלת וכמובן יצירתית ככל האפשר. חשוב לזכור את החשיבות שהלקוח מייחס לפרטיותו כאשר מדובר במכשיר הסלולר ובהתאם הייחודיות של ה –SMS בהקשר לפלטפורמות אחרות, על כן יש חשיבות עליונה לוודא שהלקוח יקבל מידע שיווקי רלבנטי אשר מתייחס לרצונותיו.