מעמדו של הדיוור האלקטרוני בעידן המדיה החברתית

מהפכת התקשורת הדיגיטלית שחלה בעשור האחרון הגיעה עד עולם השיווק. אם בעבר נעזרנו בכלים המסורתיים – טלוויזיה, רדיו ועיתונות, כעת אנו נעזרים גם במיילים, באתרי אינטרנט, במנועי חיפוש, בסלולארי וכד' כדי לפגוש את הלקוח ולחשוף אותו למסרים שלנו.

בשונה מאמצעי המדיה המסורתיים, המדיה הדיגיטלית ממוקדת, מפולחת ואישית, ובל נשכח זמינה וזולה יותר. בשנים האחרונות שחקן חדש הצטרף, יותר נכון שחקנית: המדיה החברתית. פייסבוק, טוויטר, לינקדאין וכדו' הם רק חלק מהשמות השגורים בפינו, אצל חלקנו אפילו באופן יומיומי. כולנו שם, מצייצים, מעדכנים סטאטוסים ודפים. כמעט ולא ברור איך היו חיינו בלעדיהם עד כה… נשאלת השאלה מה מקומו של האי מייל ושל הדיוור האלקטרוני בתוך כל העולם המתקדם והמתוחכם הזה? האם המדיה החברתית "הרגה את המייל"?

 

כשיש מדיה חברתית זמינה, האם יש צורך לדוור?

עם עליית המדיה החברתית רבים תוהים האם אפשר או רצוי לוותר על המיילים לטובת הפייסבוק או הלינקדאין. אם נבחן את המציאות נבין שמקומו של המייל חזק מתמיד על אף ואולי בזכות המדיה החברתית. שימו לב: הקורסים הפופולאריים ביותר בשיווק (בעולם- בתחום הדיגיטל) הם בנושא הדיוור האלקטרוני. בנוסף, מחקרים בארה"ב ובאירופה בדקו באילו חמש מדיות משתמשות חברות לתקשורת עם לקוחותיהם, והדיוור האלקטרוני נבחר למקום השני. מעבר לכך 75% מפעילי המדיה החברתית טענים שהמייל היא הדרך הטובה ביותר לתקשורת איתם. בל נשכח המייל משמש את משתמשי המדיה החברתית כל הזמן, שם מתקבלות התראות על מה שקורה באתרים החברתיים. הפנייה השיווקית במדיה חברתית לא באה להחליף שיווק באמצעות דיוור אלקטרוני (או להיפך) אלא שניהם מוצרים שיווקיים המשתלבים זה בזה, ומחזקים מהלכים שיווקיים יחדיו.

 

Like או כתובת מייל – זו השאלה?

אז זהו שלא צריך לבחור, כדאי לפעול בשילוב. חשיבותו של Like הוכחה ומוכחת בכל יום. יחד עם זאת חשוב לזכור:
ה"Like" מאוד יעיל, אבל הערך האמיתי מגיע מהיכולת לעורר לפעולה. לא מספיק שמישהו עשה לדף שלך "Like" כיוון שזה לא אומר שהוא ימשיך לקרוא את מה שתפרסם אחר כך. רוב הפייסבוק "likers" לעולם לא יבקרו בדף ש"אהבו" שוב. תצטרך לעורר את המעריצים כדי שימשיכו להתעניין בך.
לעומת זאת, המייל הנו אינטימי יותר, ובאמצעותו אפשר לטפח קשרים עם לקוחות. דיוור בעזרת מייל מאפשר לנו לדעת בדיוק מי פותח איזה תוכן, לדעת מה הם אוהבים ומה לא, מה מעניין, וכך ניתן לגבש תוכן ואסטרטגיה לעדכון המדיה החברתית, וכל זאת על מנת לעורר לפעילות.
בנוסף, יתרונו של המייל הוא בבניית אמון. מדוע? כיוון שכאשר איש קשר הצטרף לרשימת התפוצה שלך הוא הביע את אמונו בך. זו פעולה הרבה יותר משמעותית מאשר הקלקה פשוטה על ה Like.
לא על המייל או ה Like לבדו
פעילות המשלבת רשת חברתית יחד עם דיוור אלקטרוני מחזקת את המסר, וחושפת את הצרכן עד להנעה לפעולה. חשוב לדעת להשתמש בכל המדיות העומדות לרשותנו באופן משולב ואינטראקטיבי. ניתן לומר שיש לכל מדיה את דרכי הפניה המתאימות לה. למשל: הדיוור האלקטרוני מתאים מאוד להפצת מידע וטיפים, מבצעים מפולחים, ברכות אישיות וכדו'. לעומת זאת, הפייסבוק פחות מפולח ואישי, ויכול להיות גם פחות רשמי. הוא יכול לשמש אותנו "לשחק" במשחקים אינטראקטיביים, להזמין גולשים להשתתף בתחרויות, לשתף ולהביע דעה וכד'. בנוסף הוא כלי "להאנשת" מותגים למשל ע"י הצגת העובדים והאנשים שעומדים מאחורי המותג.

 

משלבים מדיות הלכה למעשה

יש לכם דף פייסבוק פעיל? אתם מדוורים ללקוחות שלכם? עכשיו הזמן להתחיל לשת"פ. איך? זה פשוט. דוגמאות:
•    מקמו בפייסבוק טופס הרשמה לדיוור. כך כל מי שמתקשר אתכם בפייסבוק יוכל להצטרף לרשימת התפוצה שלכם ולקבל מכם דיוורים.
•    פרסמו כל דיוור שאתם מפיצים גם כסטאטוס.
•    כל דיוור הנו אופציה לאסוף "לייקים" – בכל דיוור הוסיפו לינק לפייסבוק והזמינו את אנשי הקשר לעשות לכם "Like".
•    פעלו על פי מידע שהשגתם במדיה אחת אחת כדי להניע לפעולה במדיה האחרת

לסיכום: השיווק הדיגיטאלי הינו עולם שמתחדש תדירות, לכן חשוב להישאר מעודכנים ולרכוש כלים על מנת ללמוד להעצים את תוצאות הפעילות השיווקית למען המטרות העסקיות אותן הצבתם לעצמכם. כל שנדרש הוא ללמוד לשת"פ בין מדיה אחת לשניה.

בהצלחה!