מהו שירות SaaS ומדוע כדאי להשתמש בו

המושג SaaS שפירושו Software as a Service או בעברית "תוכנה כשירות" הוא אחד התחומים המתפתחים היום בתחום המחשוב. משמעות הדבר הוא שהיום ניתן להשתמש בתוכנה המאוחסנת אונליין אצל היצרנית שלה – ב"ענן" ולא נדרשת הטמעה או התקנה אצל הלקוח. מדובר על מודל שמספק יישומים שונים בצורה של שירות והוא מאפשר לוותר על הרכישה והעדכון של תוכנות חדשות ויקרות שצצות לעיתים קרובות בשוק.

כל מה שצריך לעשות על מנת לנצל באופן יעיל את התוכנה הוא לרכוש גישה, לרוב כמנוי לשירות ומאותו רגע התחזוקה של התוכנה יבוצעו על ידי יצרניה.

יתרונות

מודל ה SaaS מאפשר לארגון מכל סוג להשתמש בתוכנות מגוונות, כאשר הגישה אליהן נעשית באמצעות החיבור לאינטרנט. מכיוון שספק השירות או היצרן מארח את התוכנה בסביבת האינטרנט, הדבר מאפשר ללקוחות להשתמש בה מבלי הצורך לרכוש אותה ואת השדרוגים שלה, כאשר הספק עצמו מנהל את הגישה ליישום, כולל אבטחת המידע, הזמינות והביצועים שלו.

בגלל המבנה של ה SaaS, מדובר על ממשק בעל יתרונות רבים אך אחד החשובים הוא ללא ספק המהירות שבה ניתן להתחיל ליהנות מהשירות לעדכן אותו בעדכונים החדשים. זה גם חוסך את ההמתנה ליציאת החומרה החדשה וגם את הרכישה ואת ההתקנה של התוכנה, מכיוון שכל מה שדרוש על מנת להשתמש ביישום הוא רק קוד גישה שמספקים ספקי השירות.

יתרון נוסף ואולי הגדול ביותר בשירותי ה- SaaS נובע מכך שהיא מאפשרת גם לעסקים קטנים לנצל את כוחן של המערכות המשוכללות והיקרות ביותר מבלי הצורך לרכוש לשם כך רישיונות או להחזיק מערכות מחשוב וצוותי IT.

בטיחות ויעילות

בשיטה הזאת לא רק התוכנה יושבת על השרתים החיצוניים, אלא גם כל האינפורמציה. ה DATA בה אתם משתמשים נמצאת בשרתים אלה והדבר מבטיח לכם גישה לכל מה שדרוש לכם מכל מקום שבו אתם נמצאים. אם בעבר היה חשש כי הדבר עלול לגרום לפריצות או לאובדן אינפורמציה ותכנים, היום ספקי שירותי SaaS מבטיחים לכם גיבוי מקצועי וגישה פרטית ומאובטחת באמצעות מערכות האבטחה המשוכללות ביותר. בהרבה מקרים מערכות אלה מאובטחות הרבה יותר מאשר המערכות שמסוגלת לתחזק החברה בעצמה.

עלויות

מודל SaaS מאפשר להיות פונקציונאלי בזכות העובדה שניתן ליהנות באמצעותו מתוכנות חדישות בעלות נמוכה. בדרך כלל השירות ניתן בתמורה לדמי מנוי חודשיים קבועים שמאוד נוחים לתשלום ומעקב. עלותה של SaaS נמוכה הרבה יותר מאשר עלותה של תוכנה וזאת אודות לכך שבשיטה הזאת המשתמש לא רוכש את הרישיונות לשימוש בתוכנה, אלא את המנוי לשימוש בה. בנוסף, מכיוון שהשירות בשיטה הזאת מסופק על ידי מערכת שאינה מותקנת במחשבי החברה, ניתן לחסוך את עלות התמיכה הטכנית והדבר מבטל את הצורך להעסיק אנשי מקצוע בתחום התמיכה בתוכנה ובחומרה.