בין שיווק דיגיטלי לשיווק קונבנציונאלי

העידן הטכנולוגי פתח בפני המשווקים והמפרסמים עשרות ערוצי מדיה חדשים המאפשרים פנייה ישירה אל לקוחות פוטנציאליים ולקוחות קיימים. אם בעבר אמצעי המדיה העיקריים לשיווק היו הטלוויזיה, הרדיו ושלטי החוצות, הרי שכיום, מאז כניסתה לשימוש ביתי נרחב של רשת האינטרנט והמכשירים הסלולאריים, ניתן לפנות אל צרכנים ממגוון אוכלוסיות באופן ישיר – ולעיתים באמצעים זולים משמעותית מעלויותיהן של שיטות השיווק הקונבנציונאליות.

במאמר שלפניכם, נבחן את היתרונות והחסרונות של השיווק הדיגיטלי מול השיווק הקונבנציונאלי, ונסכם במספר מילים את כדאיות שיווק זה מול זה.

 

מיתרונות השיווק הקונבנציונאלי

התחושה הרווחת היא, כי חברה המשווקת את מוצריה באמצעות המדיה הקונבנציונאלית, משמע, העיתונות, הרדיו והטלוויזיה, היא חברה בעלת שם – אשר אינה חוששת לחשוף את שמה בפומבי ולציבור רחב במיוחד, ולנוכח עובדה זו סביר כי המוצרים אותם נרכוש מחברה זו יהיו מוצרי איכות. ואכן, לא בכדי. חברות המפרסות את מוצריהן בגאון אינן חוששות מתביעות בגין מוצרים פגומים, וניתן לומר כי רכישת מוצר המפורסם באמצעי מדיה אלו, אכן בטוח יותר מרכישה של מוצר המשווק על ידי חברה עלומת שם אותה איתרנו בין תוצאות החיפוש של גוגל.

 

חסרונות השיווק הקונבנציונאלי

אחד החסרונות המשמעותיים ביותר של השיווק באמצעים הקונבנציונאליים הוא היעדר האפשרות לביצוע פילוח אוכלוסייה. בשונה מאמצעי השיווק הדיגיטליים, המאפשרים רמות פילוח שונות ומדויקות ביותר,  הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות אינן מאפשרות פנייה ישירה אל נשים, ילדים או גברים בלבד. כך, אנו מוצאים עצמנו משווקים תחתוניות בשעת שידור משחק כדורגל, או ג'ל לגילוח בשעת שידור טלנובלה.

 

יתרונות השיווק הדיגיטלי

השיווק הדיגיטלי עודנו בתחילת דרכו. שליחת הודעות SMS, שליחת הודעות דואר אלקטרוני לרשימות תפוצה, שיווק לטלפונים חכמים, כל אלו הן שיטות שיווק אשר המפרסמים והמשווקים עודם למדים את הדרכים לנצל את הכוח באופן הטוב ביותר. עם זאת, השימוש במערכות לדיוור ישיר אל קהל לקוחות קיים של בית עסק, הוא אחד הכלים החזקים והיעילים ביותר כיום בעידן הדיגיטלי, ושימוש מושכל ומפוקח במדיה זו עשוי להביא תועלת שיווקית רבה לבעלי אתרים ובעלי עסקים. במקביל, שיטת שיווק זו לרוב אינה כרוכה בהוצאה כספית גבוהה, בוודאי שלא כפי שניתן יהיה לצפות משיווק קונבנציונאלי, ובעיקר בשעות הפריים טיים בטלוויזיה.

 

חסרונות השיווק הדיגיטלי

החיסרון העיקרי של השיווק הדיגיטלי נעוץ בהיעדר הפיקוח. מדינות רבות נלחמות בפיקוח אחר הודעות הספאם ומנסות לחוקק תוואי חוקים אשר יגן על הצרכן. עם זאת, השימוש לרעה במערכות SMS ומערכות תפוצה, יוצר תחושה שלילית מוקדמת אצל מקבלי ההודעות, כאשר רבים מהמקבלים מוחקים באופן אינסטינקטיבי כל הודעה פרסומית, מה גם שהמערכות לקבלת דואר אלקטרוני מובנות עם אלגוריתמים המזהים הודעות פרסומיות – ומובילות אותן ישירות אל דואר הזבל. חקיקת חוקים מתאימים, פיקוח ועיגון ממשלתי אחר השיווק והפרסום באמצעי מדיה אלו – יוביל למהפכה תקשורתית של ממש בעתיד הלא רחוק. כדי להתגבר על חסרון זה יש לעשות שימוש מקצועי וחוקי במערכות הדיוור האלקטרוני ולדוור רק למי שנתן הסכמתו לכך.