ניוזלטר ו-ROI

ROI הוא מושג המתאר את ההחזר על ההשקעה ומקובל להשתמש בו בעיקר בהקשר לאמצעי פרסום דיגיטליים. אם משאילים אותו ספציפית לעולם הניוזלטרים, ניתן לחשב אותו בצורה כזו:

  • אילו סכומים הושקעו בקניית תוכנת הדיוור או במנוי לשירות בחברת דיוור?
  • כמה זמן עבודה הושקעו בכתיבה ובהפצה של הניוזלטרים, כמה כסף היה שווה הזמן הזה ?
  • כמה מכירות חדשות שמקורן בניוזלטר היו באותה תקופה? מהו השווי הכספי שלהן?

במידה וסך המכירות עלה על סך ההשקעה , הרי שה – ROI יהיה חיובי וזה מצב רצוי. במידה והמספרים מתקזזים או נוצר ROI שלילי, הרי שהפצת הניוזלטרים אינה רווחית ויש לשנות משהו בשיטת העבודה על מנת להפוך את ה – ROI לחיובי. כמובן שיש לקחת בחשבון שכאשר מדובר בניוזלטר תדמיתי ולא מכירתי יש להתחשב במטרתו ולחשב את ה ROI בהתאם ליעדים שהוצבו לו ולאו דוקא בהתאם למכירות שבוצעו בעקבותיו בפועל.

ROI של הפצת ניוזלטרים לעומת אמצעי שיווק דיגיטליים אחרים

סקר מחודש מאי 2012 שנערך על ידי חברת השיווק DMA, מצא כי הפצת ניוזלטרים או מודעות ישירות לדואר האלקטרוני עדיין נחשבת לשיטה בעלת ה- ROI הגבוה ביותר בקרב משווקים ברשת. באופן מפתיע, שימוש ברשתות חברתיות נחשבה לשיטה עם החזר ROI גבוה רק בקרב אחוז קטן מאוד מבין המשווקים (13% לעומת 60%). המשמעות היא שבניגוד למה שניתן לחשוב, הדואר האלקטרוני עדיין חי ובועט והשוק עדיין לא סומך על קמפיינים ברשתות חברתיות כמו על הקמפיינים הקלאסיים וביניהם דיוור דרך דואר אלקטרוני. חברות שיווק גדולות מודות שקמפיינים חברתיים אמנם זוכים לאחוז חשיפה גדול מאוד, אך עדיין לא ברור עד כמה הם תורמים לבניית המותג והאמון בו בקרב הלקוחות.

באופן דומה, הסתבר כי הפצה דרך דואר אלקטרוני נחשבת עדיין לשיטה הטובה ביותר בכל הקשור ליצירה וחיזוק של קשרי לקוחות, אולי מכיוון שהפנייה לגולש היא אישית יותר.

המצב בארץ

בארץ לא נמצא מחקר זהה לזה שבוצע בחו"ל וגם אין גוף רשמי אחד המרכז את כל המשווקים באינטרנט דרך איגוד גג מקצועי. עם זאת, לפי מספר המערכות הייעודיות להפצת ניוזלטרים בעברית והתחרות העזה בתחום, ניתן להניח כי מדובר עדיין בשיטת שיווק פופולארית מאוד. זאת לצד השימוש הקלאסי בקמפיינים ממומנים בגוגל, קידום אורגני וצורות הפרסום החדשות יחסית בפייסבוק. אסור לשכוח כי הרבה אנשים עדיין משתמשים בדואר האלקטרוני עקב מגבלות על גלישה ברשתות חברתיות בעבודה או לצרכי העבודה עצמה. חלק גדול מהם לא תמיד עושה את ההפרדה בין תיבת הדואר האישית והעסקית.

חוק הספאם שחוקק זה מכבר בכנסת אמנם הגביל את האפשרות לשלוח הודעות דואר אלקטרוני למי שלא ביקש להיות מכותב ברשימת התפוצה, אך עדיין מותר לשלוח הודעות פרסומיות באופן חד פעמי במידה וישנו קישור בולט להפסקת המשלוחים בעתיד.