מגמות שיווק ב-2013

בשנת 2013 היינו עדים למספר שינויים בתחום השיווק הדיגיטלי בכלל ובתחום השיווק בדואר אלקטרוני בפרט. אנשי קשר כיום מחוברים במהלך רוב שעות היום ומקבלים וקוראים מיילים  ועל גבי מספר רב של מסכים – טלפונים ניידים, טאבלטים ומחשבים שולחנים.

בנוסף האינטגרציה בין פלטפורמות שיווקיות שונות התגברה, ובעקבות כך גדלו כמויות המידע השיווקי שניתן לאסוף. במאמר זה נדון במגמות שיווקיות שזיהינו בשנה החולפת ובשינויים המשמעותיים שקרו בשנה האחרונה בתחום.

 

התגברות השימוש במכשירים ניידים

אחד השינויים המשמעותיים שהתרחשו השנה הוא הגידול בהיקף השימוש בסמארטפונים. הנתונים כיום מצביעים על כך ששיעורי הפתיחה באמצעות הסמראטפון עומדים על כ – 48% מסך הפתיחות. שינוי זה מאלץ את המשווקים לבנות קמפיינים רספונסיביים אשר מותאמים למגוון רחב של מכשירים ופלטפורמות כך שכל קמפיין אשר נשלח יתקבל ויראה בצורה הטובה ביותר ללא כל קשר לאן הוא מגיע.

Big Data – יותר נתונים

אין ספק שחברות רבות עושות כל שביכולתן להשיג מידע רלוונטי על לקוחותיהם. השגת המידע מתחלקת לשניים, מידע ישיר אשר הלקוחות מוכנים לספק לחברות (שם, שם משפחה, גיל, וכו') ומידע עקיף אשר נאסף בעזרת ניטור הפעולות השונות שהלקוחות מבצעים בעת קבלת הדיוור. המידע שנאסף מנותח ובעזרתו ניתן ליצור קמפיינים טובים יותר, דוגמה טובה לשימוש ב- "Big Data" הוא תהליך ה-A/B Testing, אשר מאפשר השוואה של משתנים שונים בקמפיין בין קבוצות מדגם שונות ושימוש בתוצאות לקביעת הקמפיין המנצח. שנת 2013 התאפיינה בגידול בהיקף המידע המתקבל ובחשיבות שניתנת למידע זה בעת בניית הקמפיין.

MultiChannel – רב ערוציות

התפתחות נוספת שהתחזקה ב-2013 היא השילוב בין פלטפורמות שונות (Email, Youtube, Facebook) על מנת ליצור אסטרטגיית שיווק כוללת. מולטיצ'נלינג מתייחסת לשיווק של החברה בכמה אמצעים בו זמנית על מנת לקדם את תהליך המכירה, אחת ההנחות אשר עומדות מאחורי רעיון זה הוא "מודל הייחוס" (Attribution model) אשר טוען כי תהליך הרכישה של מוצר הינו תהליך מורכב אשר מחולק לכמה שלבים ולכן יש צורך בקמפיין שיווקי מותאם אשר מלווה את הלקוח "ומכוון" אותו אל עבר המוצר, מולטיצ'נלינג טוב דורש אסטרטגיה והסתכלות רחבה מעבר לקמפיין בודד.

עידכוני הממשק של ג'ימייל

שני שינויים מהותיים התרחשו בג'ימייל בשנה האחרונה: האחד הוא שינוי תיבת הדואר על ידי הוספת טאבים. למי שלא שמע על הטאבים ולא משתמש של ג'ימייל, הרעיון מאחורי השינוי הוא ביצירת תיבת דואר מסודרת ומקוטלגת לפי קטגוריות שונות (ראשי, חברתי, עדכונים, ועוד), שיטה זו מונעת את הפצצת האינבוקס על ידי סידור המיילים בהתאם להקשרם, היתרון הגדול למשווקים הוא בירידה בשיעור ההסרות מצד אנשי הקשר, החסרון הגדול הוא הירידה בשיעור הפתיחות של אותם המיילים, כלומר מייל שלא מגיע לטאב הראשי סיכוייו להיפתח יורדים השפעה נוספת היא על הזמן שעובר מרגע שנשלח המייל עד אשר נפתח מכיוון שהמיילים אשר לא מגיעים לטאב הראשי לא "מציקים" מביא לכך שבממוצע זמן הפתיחה מרגע השליחה עולה.

השינוי השני שהתרחש בג'ימייל הוא תהליך הורדת התמונות בעת פתיחת המייל. בעבר בכל פעם שאיש קשר היה נכנס למייל מסויים ג'ימייל הייתה מורידה את התמונות של המייל וכך בעצם היה ניתן לעקוב אחר מספר הפותחים ומספר הפתיחות, השינוי של גוגל הוא בכך שמרגע שהמייל נפתח והתמונה יורדת היא נשמרת בשרת של גוגל ולא מצריכה הורדה נוספות בכל פעם שאיש הקשר נכנס למייל, שינוי זה פוגע ביכולת לנטר מידע רלוונטי לגבי אנשי הקשר, ראשית לא ניתן יהיה לדעת כמה פעמים איש קשר מסויים פתח את המייל, שנית אם לדוגמה איש קשר פתח את המייל גם בעזרת הסמארטפון וגם בעזרת המחשב לא ניתן יהיה לדעת זאת.