כיצד לטפל במכתבים חוזרים (Bounces)?

מה הקשר בין מכתבים חוזרים (Bounces) לבין האפשרות שתזוהו כ-Spammers?

מי שהתנסה כבר בדיוור אלקטרוני – בעיקר דרך תוכנות "לא ייעודיות" כגון OutLook, מכיר קרוב לוודאי את אותן הודעות דואר אלקטרוני חוזרות המכונות בשפה המקצועית – Bounces.

מה הן הודעות Bounces?

כאשר הודעת דואר אלקטרוני נשלחת ומסיבה כלשהיא לא מגיעה ליעדה – השרת שאמור היה לקבל את ההודעה או לחילופין שרת מתווך, מחזיר לשולח הודעה בסגנון: "הודעתך לא הגיעה ליעדה מסיבה XYZ".
ישנן מספר סיבות אפשרויות למכתב שלא מגיע ליעדו, אך ניתן לסווגן ל – 3 קטגוריות עיקריות:
1. Soft Bounce – מכתבים חוזרים בד"כ מסיבה "זמנית" – כגון תיבת דואר מלאה, שרת לא זמין באופן זמני וכדומה.
2. Hard Bounce – מכתבים חוזרים מסיבה "קבועה" – דומיין לא קיים, שגיאה בתחביר.
3. Spam notification – מכתבים החוזרים לאחר שזוהו (בצדק או שלא בצדק) כמכתבי "דואר היצף"
(SPAM). לא נתרכז במאמר הנוכחי בנושא זה.

למרבה האכזבה, ישנן בנוסף הודעות שמסוננות כ – SPAM אך למדוור אין שום מושג שאכן המכתבים הגיעו לתיבת ה – Bulk/Junk או שכלל לא הגיעו ליעדן.

למה לטפל ב-Bounces?
טיפול נכון במכתבים חוזרים (Bounces) הינו גורם חשוב שמפחית את הסיכוי שהמסר שנשלח יחשב כ – SPAM.
כיצד? שירותי דואר שונים עוקבים אחר הגורמים המדוורים ומתוך הנחה שמפיצי SPAM ("ספאמרים") לא מטפלים ב – Bounces כלל – בודקים את איכות הטיפול של מדוורים בהודעות אלו.

כיצד  לטפל ב-Bounces?
אחת הבעיות המרכזיות בטיפול ועיבוד מכתבים חוזרים היא חוסר האחידות בניסוחי המכתבים – ישנם מאות ניסוחים שונים שמפיקים שרתי דואר אלקטרוני שונים לאותה סיבת החזרה. לכן, מומלץ:
1. להתמקד במכתבים שחוזרים בעיקר מסיבות Hard Bounce.
2. לעקוב אחר מספר הפעמים שמכתבים חזרו מכתובת דואר אלקטרוני מסוימת.
3. לשים לב שחולפת תקופה של לפחות מספר שבועות לפני שמסמנים כתובת דואר אלקטרוני ככתובת שגויה.

לסיכום

טיפול נכון ב – Bounces יעלה את שיעורי ה – "עבירות" (Deliverability) של המכתבים האלקטרונים שאתם מדוורים. על מנת לקלוט מכתבים חוזרים בצורה אוטומטית ולא ידנית, יש להשתמש בכלים מקצועיים שיוכלו בנוסף להבחין בין סוגי Bounce. מערכת דיוור מקצועית תאפשר לכם גם לעדכן את בסיס הנתונים באופן אוטומטי ולסמן כתובות שגויות על מנת לא לדוור אליהן.

 

חשוב לזכור – קל מאוד לבצע דיוור אלקטרוני – אך לא קל להצליח בדיוור אלקטרוני!